Riksja's, tempels en foodsafari in Yogya

Yogyakarta, 06/01/2015

Yesss, na drie maanden wachten is het eindelijk zo ver: het is tijd voor onze trip naar Indonesië! We kijken er al een tijdje naar uit om dit land van de groene rijstvelden, rokende vulkanen, tempels en stranden te gaan verkennen! We hebben een goede vluchtdeal gevonden met een heenvlucht naar Yogyakarta op het eiland Java en een terugvlucht vanaf Bali, waardoor we van links naar rechts kunnen reizen en niet helemaal terughoeven. Ideaal. En zo beginnen we met cultuur en natuur en kunnen we lekker relaxt eindigen met strand, voordat onze drukke levens in Nederland weer aanvangen.

Na een flinke vlucht komen we aan in Yogyakarta – in het vliegtuig realiseerden we ons eigenlijk pas dat we bijna in Australië zitten! Nadat we uit het vliegtuig stappen weten we meteen weer waarom we zo van reizen houden: we voelen de warme lucht, ruiken stof en regen en een kruidige lucht en zien op het vliegveld meteen al vrouwen in prachtige gekleurde sari’s. Yes, we zijn in Azië!

Het valt ons meteen op dat Yogyakarta precies het Indonesië is dat we voor ogen hadden: op straat rijden overal fietsriksja’s, langs de kanten van de weg staan tientallen eetkraampjes waar het heeeeeerlijk ruikt naar verse saté en souvenirkramen met wayangpoppen en gebatikte kleden. Er is veel Nederlandse geschiedenis te vinden in Yogyakarta, zo vind je hier bijvoorbeeld het ‘Waterkasteel’ (wat nog steeds zo genoemd wordt, in het

Nederlands!) waar de vroegere sultan woonde. Met een fietstaxi laten we ons naar het Kraton brengen, het paleis van de huidige sultan, en ook gaan we naar de vogelmarkt waar het een bonte verzameling is van dieren. Wat een drukte en chaos overal op de markt!

We blijven in totaal drie nachten in Yogyakarta en doen twee gave excursies: we gaan ’s ochtends heel vroeg naar de Borobudur, het beroemde boeddhistische tempelcomplex op Java, en gaan op foodsafari. Tof! Voor het bezoek aan de Borobudur moesten we al om 4 uur ’s ochtends opstaan, maar wat was de sunrise-tour gaaf zeg. De opkomende zon geeft een magische gloed over het complex en in de verte zie je allemaal tempeltorentjes boven de ochtendmist uit steken. Echt onbeschrijfelijk. Terug in Yogyakarta hebben we even gerelaxt in ons simpele maar prima hotel en ‘s avonds was het tijd voor de foodsafari. En dit deden we niet lopen, maar nee, we gingen

achterop brommertjes! Samen met een gids zoefden we door de stad en hij liet ons de lekkerste (en ook gekste…) dingen proeven. We aten bij eetstalletjes die we zelf waarschijnlijk over hadden geslagen, maar onze gids zei dat het prima kon omdat alles vers werd bereid en in hete olie gebakken. We hebben een paar lekkere snacks geprobeerd die we tijdens deze reis zeker nog vaker zullen kopen bij de straatkraampjes!

Reactions

Making your own travel diary has never been so much fun!

Tell your story

Add stories to your digital diary and determine for each chapter if you want share it or not. Public chapters are converted to a blog that you can share with family and friends.

Add photos

Complete your diary by adding photos to the stories in diffent layouts. Large pictures or small pictures, portrait pictures or landscape pictures. It’s up to you!

Map your travel routes

In addition to photos, you can also add maps to your diary. Drag pins on the map to indicate your location or map your entire travel route.